Vegetables Food Meal Dish Cuisine  - scratsmacker / Pixabay

4 největší mýty o jídelníčku veganů a vegetariánů

Přijímáš dostatek bílkovin? Je veganství opravdu zdravé? Máš dost energie? Nejsi z toho nějaký pohublý? S podobnými dotazy a poznámkami se setkal zkušený veganský či vegetariánský matador, ale určitě i každý, kdo si s rostlinnou stravou teprve nesměle začíná. Ve společnosti jsou stále hluboce zakořeněné některé předsudky o rostlinné stravě, ale postupně se je daří odbourávat. Jaké jsou ty nejčastější a jak je to s nimi doopravdy?

1/ Mužům narostou prsa

Sója. Luštěnina, v asijských zemích známá už po tisíce let. Pranýřovaná za její údajný obsah ženského hormonu estrogenu. Zvýšená konzumace sóji tedy zákonitě musí způsobit, že mužům narostou prsa. Hloupost. Konzumace sóji nesnižuje ani nezvyšuje hladinu testosteronu u mužů. Potvrdilo to i vyjádření Mezinárodní společnosti pro sexuální medicínu (International Society for Sexual Medicine). Sója ve skutečnosti obsahuje fytoestrogeny. Látky, které se svými vlastnostmi podobají ženskému estrogenu, ale v těle se chovají jinak. Dokonce se jim připisuji protirakovinné účinky. Studie ukazují, že tyto látky v těle totiž umí potlačit růst nádorových buněk.

2/ Bez masa nemá tělo dostatečný příjem bílkovin

Bílkoviny jsou nedílnou součástí každého jídelníčku. Tělo je získává jak z živočišných, tak i z rostlinných potravin. „Bílkovin je v rostlinné stravě dostatek, ale z výživového hlediska neobsahují důležité esenciální aminokyseliny. Proto je potřeba zdroje rostlinných bílkovin pečlivě střídat a kombinovat, aby bylo spektrum aminokyselin vyvážené,“ říká nutriční terapeutka Soňa Vojtíšková. Například taková quinoa nebo další kombinace luštěnin a obilovin ve stravě zajistí, že příjem aminokyselin bude vyvážený, a tělo a organismus bude šlapat jako švýcarské hodinky.

3/ Vegani se musí vzdát sýrů a mléčných výrobků

Omyl. Dnes už toto tvrzení neplatí. Na trhu je mnoho alternativ mléčných výrobků, které jsou bohaté na vápník, vitamin D a B12. Jogurty, nápoje másla i sýry – všechny vyrobené z rostlinných zdrojů, především z luštěnin (sója, hrách), ořechů (mandle, vlašské ořechy, kokos), obilovin (rýže, špalda, oves, quinoa) a semínek (lněné, konopné, dýňové). Ideální volbou mohou být stoprocentně veganské produkty Violife, které jsou navíc obohaceny o vitamín B12. Neobsahují navíc ani žádné alergeny, a tak jsou vhodné opravdu pro každého. Ať už jsou tedy důvody k vynechání mléčných výrobků z jídelníčku jakékoli, jejich alternativy uspokojí veškeré potřeby.

4/ Veganství a vegetariánství je příčinou vzniku nemocí způsobených nedostatečnou stravou

Omega 3 mastné kyseliny a další oleje, které se nachází v některých mořských rybách či živočišných potravinách, jsou nezbytné pro rozvoj a správnou funkci mozku, buněčných membrán, ale také ke snížení rizika vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Naštěstí však můžeme tyto látky získat v potřebném množství i z veganské či vegetariánské stravy. Některé rostlinné oleje, jako například řepkový či lněný, se v hojném množství vyskytují v kvalitních margarínech, a jsou tak skvělým zdrojem Omega 3 mastných kyselin. V neposlední řadě rostlinné oleje, na rozdíl od živočišných tuků, obsahují velmi malé množství nasycených mastných kyselin a pomáhají ke správnému fungování kardiovaskulárního systému.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.