Jak grilovat maso zdravě?

Češi si velice oblíbili grilovací párty. Teplé letní dny přímo vybízejí k uspořádání garden párty s rodinou a přáteli.  Dobře opečené masíčko, rozbuší nejedno srdíčko! Žel smutná zpráva je, že grilované maso obsahuje spoustu rakovinotvorných látek ve vysoké koncentraci. Jako je nitroamin nebo heterocyklické aminy (HCA). Heterocyklické aromatické aminy vznikají při grilování nebo pečení, zejména při teplotách vyšších než 190,5 ° C.

Čím déle se maso vystavuje vysokým teplotám, tím více těchto nežádoucích látek vzniká. Rozhodně nepojídejte připečené kousky masa na pánvičce. Rakovinotvorné účinky HCA byly dosud vyhodnocovány hlavně pokusy na zvířatech, zastávají odborné kruhy názor, že lze negativní aspekty očekávat i u lidí. Aminy neblaze působí na žaludek a střeva, je zde spojitost mezi HCA a rakovinou prostaty.

[blockquote source=”blog.eurogeen.cz”]Jak snížit riziko rakoviny?[/blockquote]

Dá se snížit tvorba nebezpečných látek?

Americký vědec Arkansaské univerzity se pokusil prostým způsobem zredukovat tvorbu HCA během grilování. Při konzumaci grilovaného masa je nutné současně přijmout určité množství antioxidantů, které eliminují a zamezují tvorbě HCA.  Marinády – tady začal, neboť do ní se dává koření a bylinky jako jsou bazalka, rozmarýn, šalvěj, majoránka, oregáno a tymián, které obsahují tři antioxidanty: carnosol, kyselinu karnosolová a kyselinu rozmarýnovou.

Snížila marináda riziko rakoviny při grilování?

Vědec poctivě změřil množství HCA v grilovaných steacích bez a s marinádou. Výsledky byly úžasné: marinádované steaky prokázaly o 87% méně rakovinotvorných látek (HCA) jako nemarinádované! Velký efekt přinesl rozmarýn a tymián, dále směs oregano, tymián, česnek a cibule či oregano, česnek, bazalka a petrželka. Nezapomeňte na přílohu, taky bohatý zdroj antioxidantů, příkladně rajčatový-paprikový salát.

Dobrou chuť a pohodové léto!

KRiemer / Pixabay

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *